پاسخ صادق افروز به پرسش ها ی سایتراه کارگر در باره " انتخابات " مجلس شورای اسلامی و خبرگان

1- "انتخابات"  مجلس شورای اسلامی و خبرگان در چه بستر سیاسی- عمومی برگزار می‌شود؟

دو مشخصه ی مهم بر وضعیت کنونی در سیاست جمهوری اسلامی تاثیر می گذارد .اول وضعیت اقتصادی  جمهوری اسلامی ،بدنبال تن دادن به خواست های 1+5 و کاهش فعالیت های هسته ای ، لغو تحریم های اقتصادی ، آزاد شدن میلیاردها دلار منجمد شده و ارتباط گسترده کشورهای پیشرفته سرمایه داری است ودوم ، گسترده شدن ابعاد جنگ در سوریه است .خامنه ای با اطلاع از وضعیت وخیم اقتصادی کشور بر اثر توصیه های مشاورینی مثل ولایتی و حداد عادل   و خرازی ، به اهمیت بحران اقتصادی و تاریک بودن اوضاع کشور پی برد و دریافت که  بر خلاف آنچه احمدی نژاد می گفت، تحریم ها ی اقتصادی ، کاغذ پاره های بدون اثری نبوده و اقتصاد ایران را عمیقا تحت تاثیر قرار داده و فلج کرده است. .خامنه ای ، امربران اش ، در هیئت مذاکره کننده را بر آن داشت تا قال قضیه را بکنند و هرچه می خواهند بدهند .اگرچه موضع خامنه ای در این جریان بسیار صریح بود ، ولی برای هواداران پر حرارت او که در تظاهرات و راهپیمایی ها با نعره و فریاد های گوش خراش ،جانشان را فدای او می کردند ، فهمیدن این تغییر مسیر  دشوار بود .این هواداران "پرشور " که آبشخور حرارت شان  ، بخشی از روحانیت با نفوذ و عناصری از مقامات عالی رتبه سپاه و بسیج بود ، هنگامی که حمایت خامنه ای را از هیئت مذاکره کننده متوجه شدند بر حملات خود بر جناح رفسنجانی- روحانی افزودند .دستگیری پسر رفسنجانی نیز آنها را قانع نکرد  و فحاشی ها و توهین ها به جناح رقیب،  افزوده شد . به دنبال لغو تحریم ها ، هیئت های مختلف اقتصادی از فرانسه و آلمان و ایتالیا و اسپانیا و دیگر کشور ها ، وارد ایران شده اند .جمهوری اسلامی خواهان 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای بهبود صنعت نفت است .صنعت نفت ایران فرسوده و قدیمی است واحتیاج به بازسازی دارد.کمپانی های عظیم نفتی مثل توتال ، رویال داچ ، رپسول اسپانیا و ای ان آی ایتالیا ، برای سهم بری از این خوان یغما ، دندان تیز کرده اند .لازم به توضیح است که شرکت های امریکایی علیرغم اشتیاق در سرمایه گذاری در ایران هنوز اجازه چنین کاری را ندارند . نفت ، بخش عمده ی  در آمد جمهوری اسلامی را شامل می شود و حدود 3/1 آن را در بر می گیرد .علاوه بر سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ، درهای بازار ایران،  بروی سرمایه گذاری در صنایع اتوموبیل سازی ، راه آهن و هواپیمایی نیز گشوده شده است .

ویژگی مهم دیگر ، گسترده شدن ابعاد جنگ سوریه است .با ورود روسیه به جنگی که از 5 سال پیش آغاز شد ، این جنگ هر چه بیشتر رنگ و بوی بین المللی بخود گرفته است .هواپیماهای جنگی روسیه ، مواضع مخالفین اسد  را ، بویژه در نزدیکی حلب و دمشق  بمباران می کنند و به نحو بسیار موثری ، ورق را به نفع او تغییر داده اند .سرمایه گذاری جمهوری اسلامی در سوریه ، که با دادن تلفات رو به فزونی ، حالت ناامید کننده ای بخود گرفته بود ، حالا با ورود روسیه ، وارد مرحله جدیدی شده است . سپاه پاسداران ، با اعزام نیروهای خود و سازمان دادن افغان های مهاجر در تیپ فاطمیون و شیعه های عراقی،  به همراه نیروهای حزب الله لبنان در کنار ارتش سوریه ، حالت تهاجمی بخود گرفته و  به طرف مرزهای شمالی ، پیش روی می کنند . لغو تحریم های اقتصادی، این امکان را به روسیه می دهد تا از نظر نظامی به جمهوری اسلامی ، سلاح بفروشد .شرکت گسترده جمهوری اسلامی در جنگ سوریه و احتیاجات مالی و نظامی عظیمی که این ماشین جنگی می طلبد،  بر شرایط کنونی این رژیم تاثیر می گذارد .ماشین جنگی جمهوری اسلامی از  دلار های آزاد شده و لغو تحریم ها ، نهایت بهره را می برد .طراحان شرکت جمهوری اسلامی در جنگ سوریه ، همان ها که دفاع از سوریه را از دفاع از خوزستان نیز با اهمیت تر  بشمار می آوردند به این مهم واقفند .این نیاز هاست که بر رفتار و سیاست جناح های مختلف رژیم تاثیر می گذارد و اگر در یک نقطه از هم فاصله می گیرند در نقطه ای دیگر به هم نزدیک می شوند .

2-سیاست جناح های مختلف رژیم در این رابطه چگونه است؟

طبق معمول دو جناح اصلاح طلب یا اعتدال گرا ، یا هرچه که اسمشان را بگذرید،  به رهبری روحانی- رفسنجانی در مقابل اصول گرایان قرار دارند .از چهره های مشخص اصول گرا، می توان از آدم هایی مثل شجونی ، مصباح ، علم الهدی ، سردار قاسمی ، سردار عباسی  ، پور ازغدی ،کوچک اف و شریعتمداری کیهان نام برد .تفاوت صف کشی این دو جناح در انتخابات پیش رو ، دفاع تمام قد خامنه ای از هیئت مذاکره کننده ایرانی به رهبری ظریف بود .ظریف با استفاده از همین حمایت در مجلس بود که به کسانی که قصد استیضاح او را داشتند گفت که من پیروی دستورات و اوامر رهبری هستم و در جریان مذاکرات ،  همین دستورات و اوامر را پیش بردم. ظریف با تکیه بر همین حمایت ،  از استیضاح گریخت و دهان گشاد عربده کشانی مثل کوچک اف را بست . اصول گرایان چون همیشه مقاصد اصلی و سیاست هایشان را در انتقاد از جناح رقیب در یک زرورق ضد امپریالیستی  می پیچند . آنها ورود شرکت های بزرگ امپریالیستی به کشور را با دوره ی قبل از مصدق مقایسه می کنند . ژست ها و شعار های فریبنده ی ضد امپریالیستی  دار و دسته  های گوش بفرمان رهبران اصول گرا ، ممکن است ژورنالیست های تازه کار و ساده ای مثل ژورنالیست نیویورک تایمز را بفریبد و از تظاهرات مقابل وزارت نفت با عنوان تظاهرات ضد امپریالیستی یاد کند ، ولی ما که سابقه ی چنین عوام فریبی هایی را به قدمت عمر 37 ساله ی جمهوری اسلامی در اختیار داریم ، می دانیم دغدغه ی شریعتمداری و علم الهدی می تواند همه چیز باشد جز مبارزه علیه امپریالیزم .ضدیت آنها با آمریکا و کشورهای اروپایی از بنیادگرایی ارتجاعی(ضد امپریالیزم بنیادگرای ارتجاعی) شان ناشی می شود. کسانی که نقش اصلی و اساسی را در کشتار کمونیست ها و دمکرات های انقلابی ایران ایفا کرده اند ، همه چیز می توانند باشند جز ضد امپریالیست مترقی .اصول گرایان ایران در مقایسه با رژیم اسد نیز به مراتب ارتجاعی تر و وحشی تر اند . اسد حد اقل به حزب رویزیونیست کمونیست سوریه که مجیز گو وبله قربان گویش است اجازه تنفس می دهد. اصول  گرایان ایران ، دمار از حزب برادر کمونیست سوریه در ایران ،  یعنی حزب توده که در همکاری با سازمان های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی چیزی کم نگذاشت ، در آوردند .شریعتمداری ، سردبیر روزنامه کیهان، رهبری بازجویی از اعضای رهبری حزب توده و وادار کردن آنان به ندامت نویسی را بر عهده داشته است . اصول گرایان با در اختیار داشتن شورای نگهبان قانون اساسی ، بسیاری از کاندید هایی را که توسط وزارت کشور صلاحیت شان تایید شده بود ، رد صلاحیت کردند . آنها قصد دارند مجلسی یک دست از هواداران خود ایجاد کنند .در لیست جناح رفسنجانی چهره های بسیار بدنامی مثل ری شهری و علوی و امثالشان باقی مانده اند .

3- روانشناسی مردم در پیوند با این "انتخابات" چگونه است؟

اگر یک منحنی در نظر بگیرید که یک محورش زمان باشد ، یعنی از سال 57 تا بحال و محور دیگرش، درصد شرکت مردم در انتخابات باشد ، من فکر می کنم این منحنی در انتخابات پیش رو ، به پایین ترین نقطه ی خود رسیده باشد .اگر مهندسی جدید خامنه ای در انتخابات ریاست جمهوری،  که به روی کار آمدن روحانی منجر شد،  و برخی شرکت کنندگان با این امید واهی به پای صندوق های رای رفتند که می پنداشتند دارند " رای برادران و خواهران شهیدشان را در انتخابات 1388 باز پس می گیرند " در انتخابات پیش رو ، مردمی که از روحانی هم نا امید شده اند ، دلیلی برای رفتن به پای صندوق نمی بینند . بله ، بازهم بسیجی ها و سپاهی ها و مزدوران گوش به فرمان و مردمی که نه از روی میل و رغبت ، بلکه از ترس مُهر نخوردن در شناسنامه و ثبت نشدن در کارت ملی  و اخراج از کار به پای صندوق رای خواهند رفت . ولی فکر می کنم همانطور که گفتم ، کساد ترین بازار انتخاباتی رژیم  را،  شاهدخواهیم بود .

4- آیا  به نظر شما اساسا در"انتخابات" در ایران شرایط برای استفاده از فضای انتخاباتی وجود دارد؟

نه چنین فضایی وجود ندارد . همان تعداد اندک اصلاح طلبانی را که هیئت اجرایی وزارت کشور تایید کرده بود ، شورای نگهبان با انواع و اقسام بهانه ها ، رد صلاحیت کرده است .شما یک نماینده نشان دهید که حتی در حرف ،  وعده و وعید  بدهد تا مردم بتوانند حول برنامه ی انتخاباتی اش،  سازماندهی کنند . علیرغم رد صلاحیت ها، تقریبا تمامی کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالی ، هنوز هستند جریانات و افرادی که می گویند شرکت نمی کنیم ولی تحریم هم نمی کنیم .این افراد که برخی شان سابقه سیاسی طولانی هم دارند و رهبری فکری جریانات سیاسی را هم عهده دار هستند،  از سیاست "نه شرکت و نه تحریم" دفاع می کنند . استدلال شان هم این است که مردم را باید آزاد گذاشت تا از هرامکانی استفاده کنند . نمی دانم مردم حول کدام نماینده باید تشکل اعتراضی را به نمایش بگذارند .حول ری شهری ؟ یا مطهری ؟ یا علوی ؟

 

5-  تاکتیک تحریم فعال را چگونه میتوان سازماندهی کرد؟

 

برخلاف سیاست "نه شرکت و نه تحریم " من فکر می کنم یک سازمان سیاسی باید با هرچه در توان دارد ، این بالماسکه ی غیر دمکراتیک را ف تحریم کند و از مردم هم بخواهد در این بالماسکه شرکت نکنند .سازمان سیاسی می تواند از نیروها و هوادارانش بخواهد در تجمعات با پخش اعلامیه و تراکت ، مردم را دعوت به تحریم کند . استادیوم های فوتبال ، سینماها ، محلات، ایستگاه های مترو ، اتوبوس ها ، کوهستان های محل تردد کوه نورد ها همگی مکان های مناسبی برای پخش این اعلامیه ها و تراکت ها هستند .به غیر از این،  همه ی امکانات انترنتی و ماهواره ای نیز می توانند به خدمت گرفته شوند .